Segítség az örömteli óvodakezdéshez

Kedves Szülők!

Hamarosan elérkezik a nap, mikor gyermekük átlépi az óvoda kapuját!
Erre a meghatározó találkozásra a család mellett mi, az óvodapedagógusok is várakozással készülünk!

Szeretnénk megsegíteni Önöket abban, hogy gyermekük minél könnyedebben, természetesebben és örömmel tudjon csatlakozni óvodás társaihoz, az új csoporthoz, az új környezethez.

Az új élethelyzethez való alkalmazkodás sokféleképp történhet: van olyan gyermek, aki nagyon gyorsan és könnyedén beilleszkedik, és van olyan, akinek kicsit több időre van szüksége ehhez. A beszoktatás első napjaiban ideális helyzet az, ha az anya vagy apa minél hosszabb ideig tud ott maradni gyermekével az óvodában, de természetesen ezt bármelyik családtag, akár nagyszülő is megteheti. Minden gyermeknél változó, hogy mennyi időre van szüksége ahhoz, hogy végül egyedül is a csoportban tudjon maradni – ezért az óvodapedagógus kollégák türelemmel, megértéssel, nyugalommal és szeretettel fordulnak minden kisgyermekhez. Nagyon fontos, hogy sem az óvoda, sem a család ne siettesse ezt a folyamatot, engedjük és támogassuk, hogy a leválás, a beilleszkedés a gyermekek saját ütemében történjen meg.

A beszoktatás során először minden játékot a szülővel, óvónőkkel, a csoporttársakkal együtt játszanak és végzik a mindennapi tevékenységeket a gyerekek, majd ha már látszik, hogy képesek elmélyülni egy-egy tevékenységben, fokozatosan, hosszabb-rövidebb időre a szülő magára hagyhatja a csoportban gyermekét. A gyermeknek az alvási időszak okozhat kisebb problémát, hiszen az időérzékelés ebben az életkorban még nem alakul ki, és a lefekvéshez gyakran társul a kisgyermeknek az a képzete, hogy „este van, itt maradtam”. Ezért az első napokban érdemes odafigyelni arra, hogy lehetőség szerint alvásra már ne maradjon ott a gyermek, vagy a szülő, vagy esetleg nagyszülő, nagyobb testvér jöjjön érte délben.

Szeretnénk, ha minél több szülő élne az általunk felkínált családlátogatás lehetőségével. A találkozások alatt fény derül arra, milyen játékot szeret a kisgyermek, mi az, amire érdemes jobban odafigyelni. A családlátogatás alkalmával a gyermek van a középpontban! Elsősorban vele beszélgetünk, megnézzük a szobáját, kedvenc játékait, könyveit- rendszerint ezt örömmel mutatják meg a gyermekek. A gyermek így saját, megszokott környezetében találkozhat az óvodapedagógus kollégákkal, könnyebben köthet „bizalmi kapcsolatot” a saját életterében. Az óvodapedagógus kollégák mindegyike apró meglepetéssel készül erre az első, otthoni találkozásra, a személyes kapcsolatfelvételre.

Hetekbe, akár hónapokba is telhet, míg a gyermek megszokja az óvodát, barátokra talál, ezért fontos, hogy ezt az időszakot minél inkább megkönnyítsük számára azzal, hogy sokat beszélgetünk vele otthon is az óvodában történtekről, és arról, miért jó óvodába járni.

A reggeli elválást már otthon érdemes előkészítenie a szülőnek:
Fontosnak tartjuk beszélgetni a kisgyermekkel arról, a másnap reggel milyen új helyzetet hoz- ami természetesen, - reményeink szerint- nagyon jól fog alakulni. Érdemes kicsit korábban felkelni, mint a megszokott, hogy legyen idő a nyugodt öltözködésre, tisztálkodásra, reggelizésre, de egy bögre kakaó, tej, gyümölcslé megivására mindenképpen. Sok kisgyermek később éhezik meg, azt javasoljuk, hogy nyugodtan hozzák be az óvodába a reggelire szánt szendvicset, a csoportszobában van mód arra, hogy kényelmesen elfogyassza a kisgyermek. Nem javasoljuk, hogy chips, csoki, kakaós csiga legyen a reggeli, inkább  szendvics, gyümölcs lenne a megfelelő. Az óvodában tízórait kapnak a gyermekek, ennek időpontja a délelőtti tevékenységekhez igazodó, általában 9 óra körül van. A gyermekeknek a tízóraira is szükségük van, a napi ötszöri étkezés az egészséges, amelyből három az óvodában történik (tízórai, ebéd délben, uzsonna 16 óra körül).

Nagyon szerencsés, ha az óvoda olyan távolságra van az otthontól, hogy alkalom nyílik gyalogosan megközelíteni, közben beszélgetni, arról, hogy mit fogunk csinálni, ha megérkeztünk, illetve arról, hogy milyen útvonal vezet az óvodába, és vissza. Később, ha már nem lesz új a helyzet, hogy óvodába megyünk, meg tudjuk figyelni a világot körülöttünk, az épületeket, a  járműveket, az embereket, az állatokat, a környezet szépségeit, a változásokat. Ezek a reggeli nyugalmas közös beszélgetések, nézelődések nagyon sokat adnak a kisgyermek lelki egyensúlyának, kiegyensúlyozottságának kialakulásáért, de közvetve számos más pszichikus funkcióra is kedvező hatással vannak, amelyek a gyermek  tanulási képességeit, azok alakulását is támogatják (téri tájékozódás, figyelem összpontosítás, stb.)

A reggeli elköszönéskor az a  jó megoldás, ha a szülő elmondja a gyermeknek, aznap mikor és ki fog érte jönni. Ezt érdemes konkrét dologhoz (például „ebéd után”, alvás után”) kötni, így a gyermekben erősítjük a biztonság érzését. Nyugodtan behozhatja kedvenc játékait, plüssállatait, melyek a megnyugvásban segíthetnek.

Előfordulhat, hogy a gyermek – bár az óvodában jól viselkedik – otthon nehezebben kezelhető, túl eleven. Ez természetes, hiszen a csoportban az otthonitól eltérő szokásokat kell elsajátítania, ami kizökkentheti a megszokott mindennapokból, és feszültséget kelthet benne. Ezt a feszültséget igyekszik levezetni a túlmozgással, ezért segítsünk neki abban, hogy minél többet mozoghasson, játszhasson.

A beszoktatási időszakban a gyermekek szocializációja a legfontosabb számunkra. Arra törekszünk, hogy minél hamarabb megismerjen a kisgyermek minden alapvető óvodai tevékenységet, bizalomteljes kapcsolatrendszert tudjon kialakítani a felnőttekkel, pozitív élményeket szerezzen a társakkal történő ismerkedésben. Törekszünk az együttműködésre, ezért a tevékenységekbe bevonjuk a gyermekeket, és mihamarabb önállóságra adunk lehetőséget, természetesen egyéni megsegítéssel, amit igényel a kisgyermek.

Ezért nagyon fontos, hogy a behozott ruhanemű jól kezelhető legyen, hamar egyedül is sikerélményhez jusson a kisgyermek az öltözködésben:

  • a ruházat ne szorítson
  • egyszerűen le és felvehető legyen, a zokni is
  • levegőzést biztosítson, természetes alapanyagok, réteges öltözködés
  • ne legyen kicsi vagy nagy a lábbeli, fogja a gyermek lábát,
  • a szandál kevésbé praktikus 3 éves korban, a felvétel nehéz és a játék közben akadályozhatja a mozgást
  • a gyermek jele legyen minden ruhaneműn
  • váltó fehérnemű csomagot kérünk a „balesetek” kezelésére.

Mi az óvodában a gyermekek szocializációs időszakára felkészülünk, olyan tevékenységeket szervezünk számukra, amelyek ezt a folyamatot életkorukhoz igazodva úgy segítik, hogy érzelmi biztonságban érezhessék magukat, élményszerű óvodai környezetben. A honlapunkon az intézmény Pedagógiai Programjában erről tájékozódhatnak a szülők.

Szülőként úgy tehetnek legtöbbet gyermekük érzelmi biztonságáért, ha minden nap biztosítják őt szeretetükről, elmagyarázzák neki, miért kell az óvodában maradnia, és a reggeli elváláskor is nyugalommal, türelmemmel viselkednek.

Valamennyi kollégánk nevében kívánunk Önöknek és gyermeküknek örömteli óvodakezdést, sok sikerélményt!

Ferenczné Teleky Éva
igazgató